Slagingskans
Over onsWat wij biedenNieuwsSlagingskansContact

 

[Home][Slagingskans]

 

Slagingskans

Hoe groot is de kans dat het doorgaat?

Een hele belangrijke vraag, aangezien u een redelijk deel van uw budget uitgeeft aan een deel van uw evenement. Er zijn namelijk een flink aantal factoren die behoorlijk roet in het eten kunnen gooien. Misschien schrikt u van deze factoren, maar 10x liever nu, dan dat u verrast wordt tijdens uw evenement. De kans is aanwezig dat u het risico niet wilt nemen. Leest u verder!

 

Weersomstandigheden

  • Aangezien wij springen volgens de richtlijnen van het basisveiligheids reglement (BVR) van de KNVvL, zijn we gebonden aan een aantal regels. Een van die regels bepaalt dat er grondzicht moet zijn. Met andere woorden: op het moment van afspringen, moet de grond zichtbaar zijn; Dit betekent dat bij laaghangende bewolking, mist, etc. de sprong niet door zal kunnen gaan. Als de bewolking op een kilometer hoogte zit, hoeft dit geen probleem te zijn. Onze minimum afspringhoogte is 2500 ft, ook wel 850 meter.

Luchtverkeersleiding

  • Zoals u heeft kunnen lezen in de secties 'geschiedenis' en 'nieuws' is het luchtruim in Nederland erg druk en aan strenge regels gebonden. In bepaalde gebieden wordt door de luchtverkeersleiding geen toestemming gegeven om te springen. Helaas worden deze gebieden steeds groter. Grofweg ten westen van Soest is het niet vanzelfsprekend dat er gesprongen mag worden. De luchtverkeersleiding vraagt in zo'n geval om een ontheffing voor 'VFR-vluchten in luchtverkeersdienstverleninggebieden me klasse A' . In alle andere voorkomende gebieden dient een zogenaamde NOTAM (Notice to Airmen) worden aangevraagd. Het hebben van de juiste ontheffingen is echter geen garantie om de sprong plaats te laten vinden(!). De LvNL (luchtverkeersleiding Nederland) kan tot het laatste moment de toestemming intrekken.

Inspectie Verkeer en Waterstaat

  • IVW is de instantie de eerder genoemde ontheffing af dient te geven, op basis van informatie verstrekt door...LvNL. Daarnaast informeert IVW alle mogelijke instanties over wat er staat te gebeuren, van Marine tot Schiphol  Airport. Gezien de hoeveelheid instanties hanteert IVW de maximale termijn van 8 weken om een dergelijke ontheffing af te geven. Gelukkig is dit tegenwoordig vaak korter.

Lokale wetgevers

  • Tenslotte zijn er nog lokale instanties die vaak geinformeerd dienen te worden, vooral als er geland wordt op openbare plaatsen .
 

Het mag duidelijk zijn dat de voorbereidingen van doorslaggevend belang zijn en zelfs dan is er gewoon geen 100% zekerheid te geven. Voor al het papierwerk worden overigens wel kosten berekend. Daarnaast kunnen de kosten oplopen als er bijvoorbeeld wel gevlogen wordt maar niet gesprongen. Als de omstandigheden marginaal zijn, leggen wij voor het vliegen (de grootste kostenpost) de keus opnieuw aan u voor, met onze inschatting. Wij zijn gebaat bij een tevreden klant!

 

 

[Home][Over ons][Wat wij bieden][Nieuws][Slagingskans][Contact]

Copyright (c) 2009 Airdemo.nl / All rights reserved.

webmaster@airdemo.nl